Showroom hoefijzerfabriek Werkman

Projectomschrijving

De hoefijzerfabriek Werkman in Groningen levert hoefijzers aan klanten over de hele wereld. Een klantgerichte organisatie die waarde hecht aan een zeer goede relatie met de hoefsmid. Dit betekent in de praktijk dat er veel internationale reizen worden gemaakt om producten te presenteren en relaties te onderhouden. Naast het feit dat dit een belangrijke missie blijft binnen de organisatie, stelt de organisatie het ook erg op prijs om klanten vaker in Nederland te ontvangen.

De wens was om een bestaande ruimte te transformeren tot een showroom die staat voor het merk ‘Werkman’ en waarin klanten worden ondergedompeld in de sfeer van de organisatie.

De hoefijzerfabriek kan zich vereenzelvigen met het merktype ‘the girl/guy next door’. Gelijk aan bijvoorbeeld de Hema en de Ikea. De uitstraling van de showroom moet o.a. toegankelijk, begrijpelijk en vertrouwd (warm) aanvoelen voor (bijvoorbeeld) een smid. De uitstraling van de oude gevel, zichtbaar vanaf de straat, en de indeling voldeden totaal niet aan deze kenmerken.

Er is daarom gekozen voor een nieuwe look en indeling. De buitenzijde is bekleed met panelen, nauwkeurig aangebracht in een heldere structuur. Dit refereert aan het maatwerk van de organisatie. Er zijn drie kleuren zichtbaar: de drie kleuren van het logo. De rode entree springt naar voren door de antraciete achtergrond. Boven de entree is een wit logo zichtbaar, die uit het rode geheel is gefreesd. De nieuwe showroom is direct herkenbaar en toegankelijk door de geaccentueerde entree in de voorgevel.

De hoefijzerfabriek kenmerkt zich door enkele belangrijke materialen en kleuren. Twee belangrijke materialen zijn hout en staal. Deze twee zijn consequent doorgevoerd in het interieur. De showroom heeft een duidelijke indeling, voelt vertrouwd aan door het gebruik van herkenbare materialen en heeft een klantgerichte service.

De showroom kenmerkt zich door één helder concept en ademt het merk Werkman. Precies wat een smid wil.